آموزش شبکه+CompTIA ACCNACompTIA +Networkآموزش جامع شبکهامنیت و هکفیلم آموزشی شبکه

آدرس MAC

آدرس MAC  یا آدرس سخت افزاری کارت شبکه

آدرس فیزیکی، سخت افزاری یاMAC Address ، آدرسی است ۴۸ بیتی و منحصربفرد که مکانیزمی را جهت شناسایی Host (هر کامپیوتر یا تجهیزی که پورت اترنت یا شبکه دارد) درلایه دو (از مدل OSI)شبکه فراهم می سازد. این آدرس را روی  حافظه ROM کارت شبکه NIC(Network Interface Card) ؛با تلفظ NICK ؛ ثبت شده است.کارت شبکه واسطه بین شبکه و کامپیوتراست.

آدرس MAC شامل دو بخش است، بخش بیتهای پُرارزش Organizationally Unique Identifier (OUI) یا شناسه کارخانه تولیدکننده و بیت های کم ارزش  Vendor ID که سازنده  آن را تعیین میکند. برای راحتی  به کارگیری آدرس MAC در مبنای ۱۶ (۰۰-۴۰-۰۵-۶۰-۷D-49)نوشته می شود.برای مثال آدرس ۰۰-۴۰-۰۵-۶۰-۷D-49 . برای نمایش آدرس MAC کافی است در خط فرمان از دستور Getmac یا Ipconfig/all استفاده کنید.

آدرس MAC
آدرس MAC

آدرس کنترل دسترسی رسانه (آدرس MAC  یا  media access control) یک شناسه منحصر به فرد است که به یک کنترلر رابط شبکه (NIC) برای استفاده به عنوان آدرس شبکه در ارتباطات در یک بخش شبکه اختصاص داده شده است. این استفاده در اکثر فناوری های شبکه IEEE 802 از جمله اترنت، وای فای و بلوتوث رایج است. در مدل شبکه اتصال سیستم های باز (OSI)، آدرس های MAC در زیرلایه پروتکل کنترل دسترسی متوسط ​​لایه پیوند داده استفاده می شود.

همانطور که به طور معمول نشان داده می شود، آدرس های MAC به صورت شش گروه از دو رقم هگزادسیمال قابل تشخیص هستند که با خط فاصله، دو نقطه یا بدون جداکننده از هم جدا شده اند.

ادرس فیزیکی یا MAC کارت شبکه

آدرس‌های MAC عمدتاً توسط سازندگان دستگاه تخصیص داده می‌شوند و بنابراین اغلب به عنوان آدرس سوخته یا آدرس سخت‌افزار اترنت، آدرس سخت‌افزار یا آدرس فیزیکی نامیده می‌شوند. هر آدرس را می توان در سخت افزار، مانند حافظه فقط خواندنی کارت، یا توسط مکانیزم میان افزار ذخیره کرد. با این حال، بسیاری از رابط های شبکه از تغییر آدرس MAC خود پشتیبانی می کنند.

آدرس معمولاً شامل شناسه سازمانی منحصر به فرد سازنده (OUI) است. آدرس‌های MAC بر اساس اصول دو فضای شماره‌گذاری بر اساس شناسه‌های منحصربه‌فرد توسعه‌یافته (EUI) که توسط موسسه مهندسین برق و الکترونیک (IEEE) مدیریت می‌شود، تشکیل می‌شوند: EUI-48 که جایگزین عبارت منسوخ MAC-48 و EUI-64 می‌شود. توضیح اینکه آدرس IP ماهیت منطقی دارد.

گره های شبکه با چندین رابط شبکه، مانند روترها و سوئیچ های چند لایه، باید یک آدرس MAC منحصر به فرد برای هر NIC در همان شبکه داشته باشند. با این حال، دو NIC متصل به دو شبکه مختلف می توانند آدرس MAC یکسانی را به اشتراک بگذارند.

کارت شبکه
کارت شبکه

برای شرکت در دوره های آنلاین شبکه و نتورک پلاس با استاندارد جدید  می توانید از طریق شماره  ۰۹۳۶۵۸۰۳۰۰۱  تماس و بعد از مشاوره رایگان ثبت نام به عمل آورید. در بخش تقویم آموزشی  لیست دوره های  شبکه  و سایر مهارت ها را مشاهد نمایید. جلسه اول دوره نتورک پلاس رایگان برگزار می شود تا دانشجویان و علاقمندان با آگاهی کامل و شناخت از نحوه تدریس و شیوه بیان  مربی اقدام به ثبت نام نمایند.

برای درک مفاهیم عمیق و کاربردی شبکه های کامپیوتری هم اکنون می توانید کتاب آموزش عملی شبکه های کامپیوتری را تهیه کنید.برای خرید با ۰۹۳۶۵۸۰۳۰۰۱ تماس بگیرید.

کامل ترین مرجع آموزش شبکه های کامپیوتری
کامل ترین و جامع ترین مرجع آموزش شبکه های کامپیوتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا