آموزش شبکهCompTIA +NetworkCompTIA +Securityمجازی سازی

روش های Backup

تهیه پشتیبان و روش های Backup

از موثرترین شیوه های حفاظت داده  گرفتن  Backup  از آنها است، در این صورت به هنگام از دست رفتن داده ها به دلایلی نظیر ویروسها ، حملات سایبری و یا مشکلات سخت افزاری امکان بازیابی یا ریکاوری فراهم باشد.به هنگام تهیه پشتیبان به سه سوال اصلی توجه شود.

سوال اول، از چه اطلاعاتی باید پشتیبان تهیه شود.سوال دوم، چه زمانی یا چه موقعی پشتیبان گیری انجام شود.سوال سوم، روی چه نوع رسانه ای فایلهای پشتیبان ذخیره گردند.

روش های Backup
معرفی روش های Backup

در مورد سوال اول، داده های هر شرکت دارایی های آن محسوب  می شوند.اغلب شرکتها این اطلاعات را بطور طبقه بندی شده  سامان دهی می کنند.بنابراین بر اساس  درجه اهمیت داده ها می بایست اولویت تهیه پشتیبان از آنها تعیین گردد.

در مورد سوال دوم  بر اساس اینکه پیکربندی های سرویس ها یا داده های برنامه هر چند وقت به چند وقت به روز می شوند، زمان تهیه پشتیبان را تهیه نمود. بهترین پاسخ برای این سوال، آن است که پس از آخرین تغییرات اقدام به تهیه پشتیبان می نماییم.

در مورد سوال سوم  باید دانست  که اطلاعات حیاتی و مهم شرکتها را   نمی توان در یک UFD با فلش مموری ذخیره و به اصطلاح پشتیبان گرفت.از این رو برای ذخیره اطلاعات پشتیبان می بایست از تجهیزات ذخیره سازی استفاده نمود.تجیهزات ذخیره سازی بر بطور کلی در سه گروه DAS(Direct Attach Storage) یا ذخیره مستقیم روی هارد های Local  و NAS(Network Attach Storage) یا ذخیره داده ها از طریق بستر شبکه روی یک سخت افزار انباره اشتراکی و SAN(Storage Area Network) یا ذخیره داده از طریق رسانه فبیر نوری روی یک  سخت افزار انباره اشتراکی ، تقسیم می شوند.

 

backup ways
backup ways
Full Backup

در این روش از کلیه داده های انتخابی، Backup (نسخه پشتیبان) تهیه می شود. به عبارتی نرم افزار پشتیبان گیری ، افزوده شدن و نشدن داده های جدید به فایلها و فولدرهای انتخابی، برایش اهمیتی ندارد و هر بار از کلیه فایل ها و فولدرها Backup تهیه می کند.

Incremental Backup

در این روش بک آپ، ابتدا از کلیه فایل ها و فولدرها  پشتیبان  تهیه می شود و دفعات بعدی که فرآیند Backup مجددا اجرا می شود، تنها از تغییرات فایل ها و فولدر ها نسبت به آخرین Backup ،  پشتیبان  گرفته خواهد شد.زمان ریکاوری  در این روش زیاد خواهد بود.

 Differential Backup

در این روش، ابتدا از کلیه فایل ها و فولدرها پشتیبان   تهیه می شود و دفعات بعدی که فرآیند Backup مجددا اجرا می شود، تنها از تغییرات فایل ها و فولدرها نسبت به آخرین پشتیبان Backup Full، گرفته خواهد شد. زمان ریکاوری در این روش سریعتر از  Incremental  ولی کند تر از  Full Backup  می باشد.

برخی از بهترین نرم‌افزارهای پشتیبان گیری

  • Symantec Backup Exec
  • Veaam Backup

بخشی از فیلم آموزشی دوره نتورک پلاس را اینجا ببینید.

تجهیزات ذخیره سازی
سامانه های ذخیره سازی و پشتیبان گیری داده ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا