آموزش شبکه+CompTIA Aآموزش جامع شبکهامنیت و هکسخت افزار PC و لپ تاپکارشناس شبکهکتاب نتورک پلاس

بایوس

معرفی بایوس و مقایسه با UEFI.

تعریف بایوس.

رایج‌ترین راه برای بوت کردن کامپیوتر، از طریق بایوس یا «سیستم ورودی/خروجی پایه» است که به ROM Basic Input Output System شناخته می شود. این سیستم چندین کار را انجام می دهد، از جمله مدیریت داده ها بین دستگاه های جانبی و سیستم عامل. همچنین داده‌ها را ذخیره می‌کند تا بتوانید هر بار که کامپیوتر خود را راه‌اندازی می‌کنید، به سرعت به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

ورود به صفحه تنظیمات BIOS به کاربران امکان می دهد تغییراتی را انجام دهند که سپس به کامپیوتر اجازه می دهد وظایف عیب یابی را انجام دهد یا نحوه راه اندازی آن را تغییر دهد. بایوس روی تراشه ای به نام ROMBIOS قرار دارد که قبل از راه اندازی سیستم عامل بارگیری می شود و اجزای سخت افزار را در کامپیوتر عملیاتی می کند. همچنین بررسی می کند تا مطمئن شود که تمام قطعات سخت افزار سیستم به درستی کار می کنند.

بایوس
بایوس

بایوس امکان می‌دهد تا طیف وسیعی از تنظیمات و پیکربندی سخت‌افزاری و ترتیب راه‌اندازی را انجام دهید. برای دسترسی به صفحه تنظیمات بایوس، معمولاً یکی از کلیدهای  Esc، F2، F10 یا Delete به هنگام بوت  سیستم  به کار می روند. با این حال، پیمایش به صفحه تنظیم بایوس کامپیوتر شما از کامپیوتر ای به کامپیوتر دیگر متفاوت است.

جایگزینی بایوس با UEFI

بایوس از دهه ۱۹۸۰ وجود داشته است و نسبت به آن روزهای اولیه تغییر زیادی نکرده است. برخی از پیشرفت‌ها مانند تنظیمات پیشرفته و رابط برق یا ACPI وجود دارد که به بایوس اجازه می‌دهد دستگاه‌ها را با کارایی بیشتری پیکربندی کند و وظایف مدیریت انرژی را انجام دهد. با این اوصاف، فناوری بایوس پیشرفت های زیادی را ندیده است. در مقابل، کامپیوتر‌های شخصی در چند دهه گذشته از زمان معرفی بایوس دستخوش تحولات عظیمی شده‌اند.

بایوس سنتی دارای اشکالات جدی است که آن را تقریباً منسوخ می کند. به عنوان مثال، فقط می تواند از درایوهای ۲٫۱ ترابایتی یا کمتر کار کند و بوت شود، به این معنی که اصلاً نمی تواند از درایوهای ۳ ترابایتی، که به طور فزاینده ای رایج هستند، بوت شود. همچنین دارای ۱ مگابایت فضا برای اجرا است که منجر به فرآیند بوت نسبتاً کند در کامپیوتر های شخصی مدرن می شود.

معرفی UEFI

مایکروسافت، AMD، اینتل، در سال ۲۰۰۷ برای جایگزینی بایوس با  UEFI  یا Unified Extensible Firmware Interface بر روی کامپیوتر های شخصی و لپ تاپ ها توافق کردند. هر دوی  BIOS و UEFI اشکال نرم افزاری هستند که سخت افزار کامپیوتر را قبل از بارگیری سیستم عامل راه اندازی می کنند.

این استاندارد جدید برای کل صنعت قابل اجرا است و راه‌اندازی با قدرت بالاتری را ارائه می‌کند و به سیستم‌های ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی راه‌هایی برای مدیریت درایوهای تا ۹٫۴ زتابایت (یا ۸,۷۵۴,۴۳۲,۲۰۱,۳۸۱ گیگابایت) می‌دهد. در حالی که احتمالاً برای مدتی درایوهایی به این بزرگی نخواهیم دید، حتی کسانی که امیدوارند درایوهای ۳ ترابایتی را به حداکثر برسانند، متوجه می شوند که بایوس قادر به انجام وظایف بوت نیست.  

UEFI
جایگزینی بایوس با UEFI

در واقع، UEFI یک به‌روزرسانی برای بایوس سنتی است که از هارد دیسک‌های بزرگ‌تر، زمان راه‌اندازی سریع‌تر، ویژگی‌های امنیتی بیشتر و گزینه‌های گرافیکی و مکان‌نمای ماوس پشتیبانی می‌کند. میان افزار UEFI از Secure Boot پشتیبانی می کند، بنابراین حافظت بیشتری را در پرخطرترین لحظه فرآیند روشن کردن کامپیوتر فراهم می کند.

برای تهیه فیلم آموزشی به روز رسانی بایوس و نمونه سوالات سخت افزاری با ۰۹۳۶۵۸۰۳۰۰۱ تماس بگیرید.

این درحالی است که بایوس در برابر حملات سایبری و بدافزارهایی که قبل از بارگیری فایروال ها و نرم افزارهای ضد ویروس حمله می کنند، آسیب پذیر است. با Secure Boot،  می توان  اطمینان حاصل شود که هیچ حمله مخربی قبل از اینکه به طور غیر قابل برگشتی به کامپیوتر آسیب برساند، رخ نمی دهد.

همچنین به فرآیند بوت‌آپ سریع‌تر اجازه می‌دهد تا بین زمانی که لپ‌تاپ یا کامپیوتر رومیزی خود را روشن می‌کنید و زمانی که سیستم عامل با موفقیت بارگیری می‌شود، زمان خرابی کمتری وجود داشته باشد. همچنین یک روش راه‌اندازی استاندارد و کارآمدتر است زیرا روشی متفاوت را راه‌اندازی می‌کند که بسیار سریع‌تر از بایوس سنتی است.

برای آشنایی بیشتر با تجهیزات سخت افزار دوره +CompTIA A پیشنهاد می شود.افرادی که این دوره را با موفقیت سپری کنند می توانند به عنوان کارشناس سخت افزار و کارشناس Help Desk فعالیت نمایند. آزمون گواهی +A ، برای تأیید صلاحیت متخصصان خدمات کامپیوتری در سطح مقدماتی طراحی شده تا پس از طی دوره بتوانند، خدمات نگه داری، نصب، مونتاژ و راه اندازی کامپیوترهای شخصی، لپ تاپ ها، تجیهزات جانبی و برخی از وظایف تکنسین شبکه را انجام دهند.برای ثبت نام و مشاوره با شماره ۰۹۳۶۵۸۰۳۰۰۱  تماس بگیرید و یا تقویم آموزشی را ببینید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا