آموزش شبکهCCNACompTIA +Networkآموزش جامع شبکه

مدل سه لایه ای سیسکو

معرفی مدل سه لایه ای سیسکو

 مدل سه لایه ای سیسکو چیست

از آنجایی که شبکه های کامپیوتری می توانند، با پروتکل های متعدد و فناوری های متنوع،بسیار پیچیده باشند،  سیسکو یک مدل سه لایه ای یا  سلسله مراتبی لایه ای را برای طراحی زیرساخت شبکه قابل اعتماد ایجاد کرده است. این مدل سه لایه  کمک می کند شبکه ای  قابل توسعه، مقیاس پذیر، قابل اعتماد و مقرون به صرفه را طراحی، پیاده سازی و حفظ کنید. هر یک از لایه ها دارای ویژگی ها و عملکرد خاص خود هستند که پیچیدگی شبکه را کاهش می دهد.

مدل سه لایه ای سیسکو
طراحی شبکه بر اساس مدل سه لایه ای سیسکو

دراین مدل شبکه به صورت سه لایه مجزا با وظایف مشخص طراحی می شود، تا بدین ترتیب  مدیریت و گسترش پذیری شبکه  ساده تر انجام شود.این مدل به طراحی سه لایه ای  که به مدل سه لایه ای سیسکو نیز  مشهور در شکل  فوق  می شود.این لایه ها عبارتند از :

الف–Access Layer: دسترسی کاربران نهایی رابرقرار می سازد.سوئیچ هایی که دراین لایه بکارمی روند می بایست قابلیتهایی نظیر Security, VLANs ,Fast  Ethernet-Gigabit Ethernet ,POE ,Link Aggregation را داشته باشند.

ب – Distribution Layer: زیرساخت ارتباطی وکنترل جریان های داده بین لایه Access و لایه Core را بر عهده دارد.سوئیچ هایی که در این لایه بکار می روند می بایست قابلیتهایی نظیرPort Layer3 ,Gigabit Ethernet10 Gigabit  Ethernet, Security Policy/Access control list, Redundant Components ,Link Aggregation را داشته باشند. برخی از  ویژگی های این لایه عبارتند از:

 -تجمع پیوندهای LAN / WAN.
– کنترل دسترسی و فیلترهایی مانند ACL و PBR.
-مسیریابی بین LAN و VLAN و بین مسیریابی دامنه ها
-افزونگی و تعادل بار.
-خلاصه سازی زیر شبکه و تجمیع مسیر در مرزها/به سمت لایه اصلی.
ج-Core Layer :این لایه شامل شاه راه پرسرعت ارتباطی بهمراه راه حلهای افزونگی است.برخی از مدل‌های سوئیچ سیسکو که بر روی لایه اصلی کار می‌کنند عبارتند از Catalyst 9500/6800/6500 Series و Nexus 7000 Series.سوئیچ های این لایه میبایست قابلیتهایی نظیرLayer3 ,Gigabit Ethernet-10 Gigabit Ethernet, Redundant Components ,Link Aggregation را داشته باشند.

همچنین این لایه  به عنوان لایه ستون فقرات شبکه نیز شناخته می شود و وظیفه انتقال سریع بین سوئیچ های توزیع در محوطه سازمانی را بر عهده دارد. تجهیزات نصب شده در این لایه بایستی بصورت افزونه  یا Redundancy  نصب و پیکربندی شوند.طراحی، این لایه به سطح بالایی از انعطاف پذیری نیاز دارد تا پس از هر رویداد خرابی شبکه در بلوک Core، سریع و روان بازیابی شود.در زیر ویژگی های کلیدی لایه هسته آورده شده است :

عملکرد بالا و از طریق سوئیچینگ
ارائه قابلیت اطمینان و تحمل خطا
مقیاس پذیر
طبقه بندی کیفیت خدمات (QoS) یا سایر فرآیندها

طراحی شبکه بر اساس مدل سه لایه ای سیسکو
طراحی شبکه بر اساس مدل سه لایه ای سیسکو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا